Sommar & sol och vi har kort, tajt kjol....

Eller fast nej. Idag måste vi ha heltäckande kläder och inte visa ett uns hud. Varför? Idag så läser vi dagligen om unga tjejer och kvinnor som blir våldtagna. Det kommer upp inlägg var vi än vänder oss om att tjejer måste tänka på hur dem klär sig då det kan locka killar/män att göra saker. Men när är det kvinnors uppgift att se till att dem inte blir antastade eller våldtagna? Är samhället så skevt att det anses vara kvinnans fel att män inte kan bete sig? Nu drar inte jag alla män över en kant. Jag drar hela samhället. Det kommer upp inlägg efter inlägg på Facebook, det står artiklar i tidningar om att tjejen hade utmanande kläder på sig och på så vis bjöd in till det.
Va?!
 
Om jag går på krogen i en tajt topp och tajta jeans och dansar med mina tjejkompisar, inbjuder jag då till att killar ska taffsa på mig? Vad är det som har gjort att samhället anser att det är kvinnans uppgift att inte bli taffasde på?
Varför kan vi inte bara lära män om hur man beter sig mot det andra könet?
Jag som utbildar mig till lärare blir mörkrädd när jag hör hur barn pratar mot varandra. Killar kallar tjejer för hora säger att dem ska rövknulla dem osv. Var kommer detta ifrån? I den åldern ska dem inte ens kunna sådana ord! Dem ska leka i sandlådan! (Tolka mig rätt nu)
 
Samhället visar hela tiden det senaste modet som kvinnor ska bära. Det är tajt, urringat, visar hud. och speciellt nu på sommaren.
Jag har aldrig varit en sådan person som går efter modet. Jag bär det jag anser är snyggt men framförallt det som jag anser att jag passar i. Sen om det är ett par tajta byxor, linne och en stor tröja eller en kort, tajt klänning är skitsamma. Samhället visar allt mer och mer att kvinnor ska vara sexiga, och när kvinnor går efter det och blir antasade så får dem skylla sig själva? Var är den logiken?
 
Det spelar ingen roll att man säger att man inte låter sig bli påverkad av modet och samhället, för det blir vi. Jag, du, alla. Vi kanske inte blir det medvetet, men vi blir det. Vi kanske tänker lite extra på träningen för att bli fit för sommaren, vi kanske kollar efter senaste modet och känner att det där vill jag ha. Oavsett om vi vill eller inte så påverkar samhället oss mer än vad vi tror.
 
Jag kämpar med att hela tiden gå min egen väg, men jag kan erkänna att det händer att jag hoppar på det tåget också. Men något som jag aldrig kommer att acceptera är att det är en tjejs fel att hon blir våldtagen eller antastad.
 
Vi måste börja stå upp för vår rätt till vår kropp! Vi måste börja lära barn, både killar och tjejer, hur man beter sig mot varandra. Som samhället ser ut nu är inte ok. Jag är trött på att läsa om hur vi ska undvika att bli våldtagna, lär män/killar att det är fel att våldta!
 
Detta är ett ansvar som ligger på oss alla! Har din kompis barn ett fel synsätt på det andra könet, prata med din kompis om det. Hör du någon som kallar någon för hora, fråga varför och berätta varför det är fel.
 
Något måste hända! Jag vågar knappt gå utanför dörren längre pga allt man läser.
 
Är det ett sånt här samhälle som vi ska leva i?



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

nattasliv.blogg.se

Mitt namn är Nathalie. Här får ni läsa mina tankar och åsikter om livet och allt som hör till. Ärlig och ibland lite lätt flummig. Jag är en väldigt analyserande person som tänker för mycket.

RSS 2.0